Information är ju alltid trevligt…

Igår morse fanns all potential i världen för att det skulle bli en mycket bra fredag. När väckarklockan ringde klockan sju var jag pigg och glad, det var inte alldeles för dåligt väder ute och jag skulle bara ha ett seminarium kl. 13-15, så det skulle inte bli en så lång och tung dag på universitetet. Tyvärr blev det istället en väldigt lång och tung resa hem med SL:s pendeltåg.

Kl. 15.16 ställde jag mig på perrongen på Stockholms Central för att vänta på tåget som skulle gå 15.27. När inget tåg hade kommit kl. 15.30 och det inte fanns någon information på tavlorna messade jag min syster som kunde upplysa mig om att 27-tåget var försenat till 15.42. När klockan var 15.42 kom det inte heller något tåg, men vi blev upplysta om att tåget som skulle ha gått 15.27 var inställt och att 42-tåget skulle komma 15.46.

Vid kvart i fyra kom det ett tåg, men det var tydligen det tåget som skulle ha gått 15.27 och som var inställt. Då ringe jag SL:s kundservice, men där visste den stackars trafikinformatören mer än vad som stod i realtidsinformationen på internet. Och ingen information fanns att få på perrongen heller, de enda utropen om försenade tåg handlade om SJ:s tåg eller ett tåg mot Bålsta som tydligen var 23 minuter sent.

16.06 kom det äntligen ett tåg, då hade jag stått på centralen och väntat i 50 minuter. Så mycket som jag frös igår har jag inte frusit på länge, och då hade jag ändå dunjacka (modell expedition Nordpoolen) på mig. Att gå in i vänthallen gick inte, där var det så fullproppat med människor så inte ens lilla jag hade fått plats där.

Jag har full förståelse för att det blir förseningar ibland, tydligen verkar spårtrafiken är väldigt känslig för snö (vilket vi har varje vinter i Sverige, men det verkar som att det inte går att utveckla växlar och tåg som klarar av det svenska klimatet) och eftersom jag är fullt medveten om det försöker jag åka tidigare när jag vet att jag måste vara i tid till något. Vad jag dock inte har full förståelse för är varför resenärerna inte kan få någon information på perrongerna. Att stå och vänta i nästan en timme utan att få veta om det överhuvudtaget tänker komma något tåg (ja, vissa stunder tvivlade jag faktiskt på om det skulle komma något tåg alls) är inte så roligt, och det hade känts betydligt bättre om man i alla fall kunde ha fått veta ungefär hur sent tåget skulle komma.

Den här terminen betalar jag SL 2 450 kr för att jag ska kunna resa med dem, och då förväntar jag mig faktiskt att någon som arbetar på SL berättar om tåget är sent. Jag ska inte behövar förlita mig på att min familj eller någon vän sitter nära en dator så att de kan kolla vad realtidsinformationen på SL:s hemsida säger. Skärpning SL!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: