Även utländska studenter måste få en chans att studera i Sverige

Att avgifterna för utländska studenter vid svenska högskolor och universitet skulle göra att antalet utländska studenter som söker till utbildningar i Sverige minskar var det väl ingen som tvivlade på. Självklart får inte utbildningar som studenten måste betala för lika många sökanden som utbildningar som är gratis.

Så som jag har förstått det (det är mycket möjligt att jag har fel här eftersom jag helt ärligt inte gjort någon större research) har Sverige varit ett attraktivt land för utländska studenter eftersom det faktiskt har varit gratis att studera i här. I Sverige har alla, oavsett bakgrund och hur mycket pengar man har på banken, chansen att få en utbildning. Att gå på universitet eller högskola är inte förbehållet de som är rika, vilket det är i många andra länder. Det tycker jag är något som vi ska vara stolta över.

Men någonstans måste man förstås dra en gräns. Är det okej att använda svenska skattepengar till att finansiera utländska studenters utbildning? Vi vet ju inte om de utländska studenterna kommer att stanna kvar i Sverige eller få en sådan anknytning till Sverige att de kommer att betala svensk skatt, så på ett sätt kan man anse att pengarna som investeras i de utländska studenterna slängs i sjön. Sverige kommer kanske inte få något tillbaka (förutom skatt på den konsumtion som dessa studenter med all sannolikhet kommer att ha när de vistas i Sverige under studietiden) för de skattekronor som läggs på utländska studenters utbildning.

Personligen tycker jag att det är okej att kräva att utländska studenter ska hjälpa till att finansiera sin utbildning, men då måste det finnas ett väl fungerande stipendiesystem så att studenter som annars inte har råd att studera i Sverige också får en chans att göra det. Jag tycker att Sverige även i fortsättningen ska vara ett land dit utländska studenter som annars inte hade haft råd att kunna studera kan åka för att få en universitets- eller högskoleutbildning.

Att ge människor från framför allt U-länder en utbildning är ett sätt att hjälpa dessa länders utveckling en bit på vägen. Jag tror att detta är minst lika viktigt som allt bistånd, så därför anser jag att Sverige (och västvärlden i övrigt) även bör se till att folk från dessa länder kan komma hit och studera.


Lämna en kommentar